Lyx del 2

Ikväll är jag ensam hemma. Njae, ensam och ensam - har ju katten som sällskap. I alla fall var det dags att lyxa till det i matväg. Eftersom sambon är strikt vegetarian (inget fuffens med kyckling eller fisk), får jag utnyttja de tillfällen han inte är hemma och vi inte lagar mat tillsammans, för att t.ex. tillaga skaldjur. 
Ikväll blev det blåmusslor. Knasigt nog är jag nybörjare på det området - knasigt, eftersom det är så enkelt att tillaga! Sen blir det ju ännu bättre, om man får använda sin nya Le Creuset gryta... 



Allt man behöver är ett nät blåmusslor, 3dl vitt torrt vin, en morot, schalottenlök eller gul lök, lite vitlök, smör, 1-2 dl grädde och lite olivolja. 

Viktigt är förberedelserna. Lägg musslorna i kallt vatten i 30 min och släng de som öppnar sig. Sen är det bara att fräsa på lök, vitlök, morot och musslorna väldigt kort - i max en minut. Häll över vinet och lägg på locket på grytan. Koka det hela i 5 minuter, ta ut musslorna ur buljongen och släng de som inte har öppnats. 
Häll i vispgrädden och smöret, låt det koka upp ordentligt och tillsätt musslorna, som får gotta till sig lite i såsen. Häll upp i djupa tallrikar och NJUT! 
Det är bara så fantastiskt gott! Servera med lite baguette till, som man kan doppa i den goda såsen. 



Min middag var fantastiskt god och nu sitter jag i soffan, mätt och belåten. Prova på denna enkla, dock lite lyxiga maträtt - ni kommer inte att ångra er! 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback