Earl Grey

Jag har ju blivit stormförtjust i Earl Grey te. Den sötsyrliga smaken av bergamotteolja som gifter sig så fint med svart kinesiskt te. Ja, det har faktiskt blivit lite av ett beroende, att prova mig igenom alla Earl Grey sorter som jag kommer över. Jag är speciellt förtjust i teet, när det är en hög andel av bergamotteolja i blandningen. 
Eftersom jag är nyfiken på att testa nya sorter, gick jag in på Tehuset Java's hemsida och kollade runt lite. Jag stötte på en Earl Grey blandning med Rooibos te som bas istället för svart te och blev lite nyfiken. Rooibos är en gammal favorit - rött te från Rooibosplantan som skördas främst i Afrika. Men hur skulle den syrliga bergamotteoljan funka med rött te? Vanligtvis blandar man gärna Rooibos med vanilj och andra 'söta' smakarom. Jag var ju helt enkelt tvungen att testa och beställde teet direkt. När jag fick min påse, öppnade jag den och stoppade i näsan för att få doftupplevelsen, som oftast är helt underbar pga oljan. Besvikelsen var stor. Det doftade inte något speciellt, faktiskt bara något höliknande. Men jag ger ju inte upp, så jag bryggde en kopp och sockrade lite. Då kom smak och doftexplosionen! Så gott! Rekommenderas! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback