Någonstans i Jämtland

Börjar med lite smalltalk om vädret. Strålande sol! Snön ligger och glittrar och vägarna är istäckta. Det är så otroligt vackert här! Jämtarna kallar denna årstid för vårvinter (medans övriga Sverige nog skulle kalla detta för djupaste vintern och aldrig skulle nämna det lilla ordet vår i samma samband). Jag har vant mig vid kylan och tycker inte det är fullt så kallt längre. Tror det kan bli en Jämte av mig om jag försöker.
 
 
 
Startade dagen tidigt, råkade ta med en stolpe i det trånga garaget, så den fina bilen fick lite lackskador. Grattis på torsdagen kan jag bara säga. Och grattis att jag tog det stora försäkringspaketet. Jag tänkte iofs mer på att mina vägar för mig genom skogen och det kan finnas lite djur överallt, men det var alltså en garagestolpe som kraschade in i mig. Ja i mig - inte åkte jag in i den.... Jäklar! Men shit happens. Hade kunnat vara värre. Jag hämtade den glada bibliotekarien, lämnade hennes son på dagis, gled över isbanorna till vägar och så startade vi äntligen vår roadtrip till Kälarne. Kälarne - en ort mitt i ingenting. Ort? Tätort med 400 invånare och ett bibliotek som ej är skyltat, så vi irrade runt på huvudgatan tills vi hittade det.
 
 
I Kälarne parkerar man på förbjudna platser och i Kälarne äter man köttsoppa och pannkakor på hotellet. Ja! Det finns ett hotell i Kälarne - man undrar faktiskt varför, men det finns där och det serverar mat för 75 spänn. Ej en höjdare. Alternativet var korv med mos. Ingen lockande korv. Undrar lite vad man gör som vegetarian.. Mötet gick bra och mitt i maten blev det strömavbrott. Men så rejält att jag tappade mobiltäckning i flera timmar (1 1/2.. ) - som junkie höll jag på att bli vansinnig! Höll ju på att missa allt fint på twitter och sms. :/ Ingen i byn brydde sig. De åt, de handlade, ja de fortsatte med sitt utan att ens säga något om att det var totalt ström/mobilavbrott! Hade detta hänt någonannanstans hade det ju varit kris! Men vi är i Jämtland. Här tar man allt som det kommer och det med en nypa humor. Fantastiskt! Vilken terapi för oss som blir galna när det uppstår något tekniskt problem!
På vägen till nästa kundmöte såg vi hjort och renar som stod ute på isen. En fantastisk syn. Hade jag varit ensam hade jag stannat och fotat direkt, men nu var vi ju tvungna att passa tiden, så jag får väl googla upp några bilder istället. Något annat som slår mig är tystnaden. Även det en liten terapi. Jag kommer ihåg när jag kom hem till Tyskland från en resa till New York och upplevde ljudskillnaden extremt. New York måste vara den mest högljudda staden jag varit i. Man hör alltid bruset av bilar och människor och varannan minut hör man en siren. Till och med Tyskland var tyst i jämförelse. Kan tänka mig att ljudchocken när en Jämte kommer till New York är rätt så stor.
 
Nu halvsitter jag helt slut på hotellrummet, tittar lite på Antikrundan och mumsar i mig Babybel ostar. Längtar otroligt mycket till nästa vecka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback