Himma!

Igår kom man hem till en tom lägenhet där blommorna hade vissnat, det luktade en aning instängt, kylskåpets innehåll var i stort sätt obrukbart och man kände sig lätt deprimerad. Inte ens katten är hemma. Han är på semester i Lomma. Kollar in måsarna och blir bortskämd med räkor, tonfisk och annat smarrigt. Då blir man ju lite avundsjuk, när man själv sitter där med sina maccaroner med ketchup. Visserligen väldigt gott, men ja... räkor hade ju också varit något!
Tittade dessutom på PS I love you - den där stortjutsfilmen som är perfekt för ensama söndagskvällar. Gick verkligen all in för att fixa till en väldigt deprimerande söndagsstämmning. Men har man haft det bra i många dagar och varit glad som en liten lärka, då är det banne mig inte lätt att få mig att stortjuta. Men man ska inte underskatta kvinnans mjuka sida! Jag blev faktiskt rörd (IGEN!) av att höra något rart och gulligt sägas om och till mig, så där var den lilla tåren igen.
Fick även höra en komplimang igår om något som jag har tänkt på väldigt mycket sen jag flyttade till Sverige. Det här med att man märker att jag ej är typiskt svensk, för att jag är för europeisk i mitt sätt att vara. En svensk kompis bosatt i Bryssel, sa följande till mig: Du kommer att stå ut som kontinental diva bland alla dessa naturälskande sportfanatiker i sina funktionskläder. Och visst hade han rätt.... Kanske speciellt det där med att jag vågar vara kvinna på ett sätt som svenska kvinnor inte riktigt vet hur de ska förhålla sig till. Jag tycker ju att man kan vara en stark kvinna utan att behöva vara radikal feminist. Man kan faktiskt få igenom det man vill utan att behöva stå på barrikaderna varenda gång och skrika,gorma och väsnas. Sen gillar jag ju inte det faktumet att man ibland behöver jobba dubbelt så mycket som kvinna eller utlänning (eller halvt-halvt och både-och som jag), men det vill jag inte gå in på nu, utan jag tror att svårigheten ligger i att det svenska samhället måste vara så förbaskat jämlikt. Både männen och kvinnorna försöker med all kraft vara så lika som möjligt. Ta en hipster t.ex. - ser ni någon skillnad mellan könen? Nej, de klär sig likadant, vill helst ha samma byxstorlek och ja, ni vet - skinny skinny skinny är idealet. Så länge tills de som är skinny blir skinny fat, som bara är lite småäckligt. Bra proportioner is the shit! Jag tycker man ska kunna visa att man är kvinna. Visa att man är lite rund på alla de rätta ställen. Låta mannen uppvakta en. Njuta av att bli behandlad som en dam. Få hjälp in i kappan, gå igenom först genom dörren som hålls upp osv. - stil och etikett är väl aldrig fel! Och enligt min uppfattning hör det även till att behandla en dam som dam, något som är en självklarhet nere på kontinenten. Men är man ingen dam, så får man skylla sig själv. Som man ropar i skogen får man svar. Ser redan nu röda ansikten som rasar. Men det behövs ej. Ni kan rasa så mycket ni vill, men jag vet att även ni uppskattar en ordentlig uppvaktning när det är dags. Och nej, det är inget tecken på svaghet, utan ett tecken på att ni uppskattas för det ni är och visar och ett sätt att förenkla umgänget.
 
Oj, vad jag har babblat! Ursäkta!
Ville egentligen bara berätta vad jag har för planer i veckan - jo, jag ska upp till Jämtland och köra hyrbil (stor) i vinterväglag. Ska på biblioteksturné! Tada! Ser fram emot att se hur de har det där uppe. Eller vad säger jag - där i mitten! Det är ju fortfarande halva Sverige kvar! Jag har aldrig varit så långt norrut, så det blir lite spännande. Ska se om jag hittar en karaokebar där jag och bibliotekarien på länsbiblioteket kan sjunga loss. Det hade varit lite kul! :) Fast vi lär väl ta det på vår roadtrip, hon ska nämligen följa med mig runt.
 
Sen har vi ju snöstorm på gång här nere i Söder också:

Skåne län utom Österlen.

Varning klass 2 snöfall som kan ge kraftig drivbildning Från natt mot tisdag snöfall i kombination med frisk eller hård ostlig vind. Under tisdagsdygnet väntas 15-25 cm snö och risk för kraftig drivbildning, de största snömängderna väntas i den södra delen. Under onsdagen fortsätter snöfallet med lägre intensitet samtidigt som vinden långsamt avtar.  
Varning klass 1 mycket hårda vindbyar Ostlig vind med risk för mycket hårda vindbyar, 21-23 m/s.
 
Ta hand om er, Skåningar och ta det försiktigt!
 
What else? Jo, mina planer börjar att ta form och få godkännande lite här och var. Känns som om drömmen snart blir till verklighet. Underbart!  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback