Stockholm levererar

 

Ja, nu har det faktiskt gått ett par dagar och såklart har jag dåligt samvete för att jag inte delat med mig om mina upplevelser. Det har faktiskt varit så mycket att jag var tvungen att låta det sjunka lite.

Fredagen började med frukost och sen en promenad till Nationalmuseet för att se utställningen "Stolthet och Fördom": Stolthet och fördom handlar om villkor och möjligheter för kvinnliga konstnärer i Frankrike och Sverige 1750–1860. Från att ha varit beroende av mäns välvilja för att nå framgång går kvinnorna sakta men säkert mot en alltmer professionell yrkesroll.

En verkligen sevärd utställningen med fantastiska detaljbilder. Man kan nästan känna sidentyget bara från att titta på bilderna. Man kan höra det frasa när modellen sätter sig och se hur spetsarna rör sig i en vindpust. Tyvärr fanns det inte mycket tid att ta sig igenom hela Nationalmuseet, så det blev bara den utställningen och sen naturligtvis lunch i Atrium. God mat i bra atmosfär. Det var packat med folk, så vi var glada att vi fick ett bord. Maten är lite speciell - ingen vanlig husman kan man väl lugnt säga, men med inspiration därifrån och inslag av vegetarian/vegan-fronten. Stort urval av sallad, bröd och goda dippar till. Så det är värt ett besök, även om man kanske inte har tid för någon utställning.

Efteråt träffade jag en twittervän irl (in real life). Det var ju lite spännande, för det är ju en sak att twittra och lära känna någon på det planet och en helt annat om man även tycker den personen är rolig att umgås med på riktigt. Fast det gick väldigt bra denna gång också. Man lär sig ju rätt så snabbt, vem som är lite creepy och vem som är okej. Så vi hade faktiskt väldigt roliga två timmar, där det blev en massa skratt och trams.

Sen blev det hög tid för mig att snabba mig hem, fixa till mig och träffa min kusin och hans man på middag. Kvällen hade faktiskt filmkaraktär. Kändes som om man var med, men ändå betraktade allt från sidan - men vi börjar från början: Först blev det två

Dagens

 

2/3 rött eller vitt vin Fyll upp med fruktsoda samt is

Serveras i vinglas.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sen åkte vi till Gamla Stan och käkade à la carte på Gyllene Freden med en god vän. Jag började med en ankpaté med fikonmarmelad och sallad, gick sen över till köttbullar med potatismos och istället för efterrätt blev det ett glas portvin Tawny för min del. Mums! Det hela var bara så gott. Fin atmosfär även här. Fast brevid oss satt ett större ryskt sällskap som inte fattade det där med absinth och värmde den så länge så att glasen sprack... inte alla som vet! Efteråt blev det en drink i Gamla Stan - på Le Bar Rouge. Ett glas champagne, med gin och smultron. Även det bara att rekommenderas! Min kusin och hans man avvek efter detta, men jag fortsatte med vår gode vän. Först till Riche, där jag fick vin varvat med champagne, då vin ju blir lite tråkigt efter ett tag. Haha! Och vi hade fantastiskt roligt och pratade om allt och alla. Efter det stack vi in på Berns - undrar fortfarande om den där sexshoppen verkligen lönar sig, eller om det är någon marketinggrej att ha den där. Men det blev lite dans och trams och efter det (klockan närmade sig säkert tre) blev det ett ställe till vid Slussen. Min förmåga att tänka klart hade för länge sedan lämnat mig, som jag märkte när jag messade till Krisaren, som skrattade ihjäl sig över mina lite speciella mess. Vi kan väl kalla dem för krypterade. Lägg till lite bokstäver som sitter brevid den bokstaven du egentligen vill ha och ibland är det bara att ta bort en. Plus se till att hoppa från ett ämne till det nästa i rasande fart. Ja, han hade verkligen kul åt mig nästa dag. Fick nämligen brunch på Söder och vi kan väl säga att en riktig engelsk frukost plus lite smoothies var det som behövdes efter en sådan kväll. Kanske också varför jag inte reagerade starkt på hans outfit som ju var lite speciellt... men men..

 

 

Helst hade jag velat fortsätta dagen i hans soffa och spela TV-spel resten av dagen, men man hade ju lite planer. Och är man i Stockholm vill man ju utnyttja tiden så gott det går.

Träffade min andra kusin Maja och hennes man som flyttat till ett helt underbart vackert litet gårdshus på Kungsholmen. De bjöd på fika med en massa grädde och det uppskattas alltid i min familj. Kul att bli uppdaterad från alla håll och kanter vad som händer i släkten. Bio stod på programmet efteråt, men som vanligt var alla de filmer vi hade kunnat tänkas ses slutsålda när vi kom dit - note to oneself: reservera! Men eftersom jag var så himla trött - ja man sov ju inte mycket denna natt - så var jag inte jätteledsen över att vi inte gick. Istället blev det god mat på Vapiano Humlegården. Jag åt som vanligt pasta campanelle med pomodoro e mozzarella och en handfull rostade pinjenötter. Sjukt gott!

Ja och sen var det nästan läggdags för min del och på söndagen gick mitt tåg tillbaka till Lund vid lunchtid. Dagarna gick så himla fort och jag måste tillbaka snart, då jag tvunget vill se David La Chapelle utställningen på Fotografiska, som jag inte riktigt hann med. Men den går ju ett tag till. Så kära Stockholmare, vi ses snart igen! Hoppas jag kan åka upp runt den 21 januari för att hinna med ett seminarium om Dewey Decimal Classification (japp - där fick ni se lite av min bibliotekarievärld) och se utställningen och kanske träffa några nära och kära igen.

 


Kommentarer
Andy säger:

Enormt stilig karl det där.

Svar: Man kan väl säga att han har "det lilla extra"...
Zo_fee

2013-01-07 | 18:17:55
Bloggadress: http://andylindhe.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback