Hemma

Nu känns vårt nya hem som ett hem. Katten har också flyttat in nu, men har än så länge inte riktigt hittat sin plats. Tror att arbetsrummet kan bli en favorit.

Vi har jobbat hårt, har storhandlat på Ikea, Jula, Plantagen och det typ varenda dag. Det är minsann inte billigt att vara husägare.
Men nu är nästan allt på plats. Det enda som är kvar är arbetsrummet, tvättstugan och såklart hänga upp både tavlor och gardiner. Sådant måste diskuteras och mätas noga. Man vill ju inte spika hål i väggarna i onödan - speciellt inte om man vill bo i huset resten av sitt liv.

Trädgården består just nu av en rabatt med rosor och lavendel och en fin uppfart, samt ett 'berg i dagen', som alla Järnianer kommenterar friskt. 'Såå otroligt vackert med berget i dagen!' får man höra rätt ofta. Tomten är faktiskt rätt så stor, så vi får verkligen utrymme till att förverkliga våra idéer. Bland annat tänker jag anlägga en köksträdgård med växthus och kryddträdgård och något jag även kan tänka mig är en tepavillon (litet lusthus utan väggar, där rosorna rankar och det doftar helt underbart... Herregud, så romantisk jag plötsligt blev!).
Ja, mycket är ändå kvar att fixa. Just nu håller jag på att dra av det fula tyget som satt på våra matsalsstolar, sätta på ett tyg som verkligen passar till den vackra Malmstendesignen - ja, få dem att återuppleva sin elegans helt enkelt. Färgerna jag valt (med lite hjälp av sambon såklart), går igen i både stolsfärg och resten av färgskalan vi har valt att använda på bottenvåningen. Stolarna behöver putsas upp också, de har nog lidit lite, hittade både tomatsås damm och andra fläckar på dem. Så det lilla projektet håller jag på med just nu.

Igår städade jag hela huset - det tar faktiskt tredubbelt så lång tid som i min gamla lägenhet - ni hajar storleken..! Och på kvällen fick vi besök av min kusin och hans man. Jag lagade en god morotssoppa med smak av ingefära och apelsin; en mediterran couscoussallad med fläskfilé och halloumi och som efterrätt blev det glass och te. Supertrevligt som alltid! Sen är man ju även lite stolt över att presentera ett fint hem och en underbar sambo på köpet. :)
Sambo - ja, det är jag nu. Det är en rejäl omställning. Men jag tycker faktiskt bara att det är skönt att inte ha en distansrelation längre och att kunna dela livet med någon man älskar. Den något större omställningen är att plötsligt ha tre livliga barn hemma. Ljud- , stök- och ansvarsnivån är en helt annan än det jag varit van vid tidigare. Jag och katten har ju levt ett lugnt liv hittils. Så det är en rejäl omställning, som kräver rätt mycket. Men den ger en mycket tillbaka också (speciellt när barnen kryper upp i knäet, myser och känner sig trygga med mig - fick tom höra att jag var en bra låtsasmamma!) och för mig är det ett självklart val. Jag har köpt 'hela paketet' och det innebär en viss förändring i min annars mer lugna livsstil. Tycker faktiskt att mitt annars väldigt kontrollerade liv lyfts upp genom mer spontantitet, aktivitet och nya impulser. Klart jag sover som en stock om nätterna - utmattningsnivån är på topp!

Ikväll blir det middag och bio: man får verkligen inte glömma relationen i det hela. Och så länge jag har semester är det viktigt att satsa på kvalitetstid med sambon, sen kommer höstens tjänsteresor, jobbprestationen ligger högt och vardagen som gör det svårare att njuta av varandra.

Fredagsmys! :)
Trevlig helg!!


Kommentarer
Anonym säger:

Kul att läsa här igen! Kanske kan det bli en inredningsblogg av denna sockerchock? :-)

Svar: Tack! Tror inte att det blir en inredningsblogg :) men vi får väl se!
Zo_fee

2013-08-20 | 22:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback