Påskhelg

Påskhelgen närmar sig sitt slut. Tyvärr. Påsken är ändå en av mina favoriter. Man dekorerar med vårblommor, man äter god mat, man käkar så mycket godis som möjligt, påskmust är ett måste och man kan fira påsken lite som man vill. Utan större press och stress, som t.ex. julen bär med sig.
Min påsk blev riktigt trevlig, trots allt tjafs från förra veckan. Påskhelgen började med att jag tog semester på torsdagen, för att vårstäda och invänta mitt finbesök från huvudstaden. Helt underbart att äntligen kunna sluta armarna om honom efter att inte ha setts ett litet tag. Efter att ha pratat halva natten och njutit av att äntligen vara tillsammans igen, blev han kidnappad (av mig såklart - vem annars? ;) ) och vi åkte över till kontinenten. Tyckte det var dags att levela upp och åka utomlands på minisemester - så det blev en liten svit i Nyhavn, Köpenhamn. 
 
 
Efter en promenad och tupplur träffade vi gamla vänner till mig från Bryssel. Jättetrevligt att ses igen efter typ 2 år och att märka att ingen hade förändrats och vi kunde prata på som om vi setts igår. Maten var otrolig fet - ja, dansk givetvis. Jag åt något som hette 'braendende kaerlighed'(brinnande kärlek) och som tydligen är en slags nationalrätt: potatismos med rödbetor, lök och tjocka skivor bacon, dränkta i fett. Inte undra på att vi somnade inom några minuter när vi väl lagt oss. Lördagen strosade vi över Ströget och jag imponerade med mitt lokalsinne. Har lite svårt att skilja mellan höger och vänster, men att hitta är jag faktiskt bra på! Ja, vi hittade även till 'Den lille havsfrue', tog tre obligatoriska bilder och körde iväg hemåt Sverige. Önskade tullen en glad påsk och rivstartade - ja, inte ville jag att de skulle ta min lilla röda pulka som ligger i bagageutrymmet!
Är man i Skåne över påsken, så är det ett absolut MÅSTE att åka runt på Söderslätt och Österlen och ta del av konstrundan. Vi började på Idala gård med en fantastisk god italiensk-inspirerad brunch och konst av Marianne Ågren, som är en gammal vän till familjen. Väldigt roligt att se henne igen efter så många år - kom ihåg när jag satt modell för henne som liten flicka och bara pratade på och skrattade igenom alla sittningar.
 
 
 
Smygehuk är också ett måste såklart och Köpmansmagasinet var fylld med amatörkonst och mängder av människor som tittade. Nog inte så många som köpte.. Efteråt blev det Ales stenar och jag drack min första latte utomhus i solen. Yay! ;) Äntligen! Ja, och någon dryg Stockholmare gick upp till stenarna med sin take-away-latte i handen och lekte druid... eller något:
 
 
 
På kvällen mötte vi mina kusiner och åt middag på Lundia i Lund. Gott! Och fantastiskt trevligt hade vi också. Skrattade enormt mycket - särskilt när Stian skulle checka in oss på facebook som dubbeldejt på Hotel Lundia... Ja, ibland kan det bli lite galet med de där incheckningarna ;)
Helgen är tyvärr över och denna vecka väntar resor, föredrag (som jag måste hålla och borde förbereda imorgon...) och några kundbesök på mig.
Jag har haft det fantastiskt trevligt och det känns underbart att få kunna vara med en människa som gör en genuint glad, även om han sjunger detta i två dagar i rad...:
 
 
 
 OBS! Klicka inte... det är inte bra för er...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback