Trött

Körtelfeber får vanligtvis bara tonåringar och kallas ofta för "kissing disease" för att den sprids genom saliv. Ja, vanligtvis får man det som barn och det går över efter typ 3 veckor max. Men får man barnsjukdomar som vuxen är det inte lika roligt. Jag blev sjuk den 19 augusti och har ännu inte kommit tillbaka till min normalform - nu har vi den 13 december... 4 långa månader. Efter högt feber, sjukhusvistelse, några skiktröntgen och mycket sängliggande är jag fortfarande inte bra. Jag blir trött efter bara några timmar och för att inte prata om smärtorna jag fortfarande har i buken, p.g.a. svullna organ som trycker på varandra.
 
 Bilden är från i sommras - så ni behöver ej oroa er. Jag var snygg o brun då ;) Nu är man mest bara blek...
 
 
Vill ni ha några siffror? 90% - 95% av alla vuxna är immuna. 20% av de som får denna sjukdom som vuxen får problem med svullna organ. Men hur hör detta ihop? Jo, levern är kroppens största körtel och sväller alla körtlar upp så gör även denna det. Japp och så har vi även mjälten och gallan som i sällsynta fall sväller lite... Jag är väl antagligen ett sällsynt fall. För hos mig svällde alla körtlar i kroppen upp. Kul... Inte. Doktorn sa att jag nog var den enda patienten han kunde se levern utan att behöva göra en röntgen. Så stor var den. Som tur är har svullnaderna gått ner och jag tar hand om mig, men det finns dagar som de sista, där jag är hemskt trött (idag har jag knappt kunnat hålla ögonen öppna) och det finns dagar där jag har ont igen. Så jag hoppas verkligen att allt är bra igen nästa år. Jag vill tillbaka till jobb och socialt liv. Sjukt tråkigt att bara vara hemma och inte orka med något.
 
 

Kommentarer
Hanna Karlsson säger:

Fy vad jobbigt. Hoppas att det vänder snart!

Svar: Tack, Hanna! Ja, jag hoppas på nyår ;)
Zo_fee

2012-12-14 | 06:43:19
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback