Nikolaus

Imorgon är det äntligen den 6. december. Nikolaus-dagen! Den firas mest i Tyskland och Holland, där Nikolaus kommer med små gåvor och en massa godis till barnen som varit snälla. De andra besöks av Knecht Ruprecht som inte är lika snäll... Barnen ställer ut sina putsade stövlar på kvällen den 5. december. När de sen vaknar på Nikolaus-dagen är stövlarna välfyllda med mandariner, choklad och lite småsaker.  
 
 
Men vem var Sankt Nikolaus? Varför firas det med att ställa ut stövlar? Sankt Nikolaus var en biskop i Myra (idag: Demre, Turkiet) och han hade ryktet att vara en välgörare, som gillade att ge presenter i smyg: han stoppade in pengar i skorna som människor som hade det svårt, hade ställt ut. Ja, han är förebilden för Santa Claus, Sinterklaas eller Father Christmas. Så jag ska putsa mina skor ikväll och ställa dem framför dörren, så att han hittar dem och jag är rätt så säker att jag inte borde få smisk av Knecht Ruprecht - jag har nämligen varit väldigt snäll i år.

Kommentarer
Potatishäxan säger:

Åh i Polen firar man också Nikolaus!! Nostalgi. Vi gör det inte. Men det kom ett stoooooort paket från våra vänner i Krakow i tisdags!

2012-12-07 | 05:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback