Mittfilen

Hade ett kundmöte i Norrtälje idag. Då måste jag som bor söder om staden åka igenom hela Stockholm. På en motorväg som oftast har tre filer. En för långsama fodron, en för något snabbare bilister som vill köra om de som kör i filen längst till höger och sen en fil, där de som vill köra om alla andra kör. Det lär man sig i trafikskolan (eller kanske inte..?) och så borde det vara i teorin. Så är det troligtvis i hela världen. MEN det finns ett land där detta tydligen inte gäller: Sverige. Jag blir så otroligt förbannad över alla dessa mittfilsidioter som tror att de har rätt att hänga i mittfilen, trots att de a) är långsama och b) att högerfilen är fri. I Tyskland exempelvis får dessa dårar som kör så och hindrar trafikflödet böter. Detta borde även gälla här. Dessa mittfilsidioter är anledningen till köer, till trafikolyckor och fullständigt kaos på motorvägen. Det sjuka är att man är snabbast i högerfilen, för att ingen använder sig av den. Är vi i England? Gäller vänstertrafik?
Jag blir så förbannad! Jag känner mig nästan som trafikpolis som måste läxa upp alla som beter sig som idioter på gatan. Mittfilsidioterna skulle inte överleva en enda dag på kontinenten. Låt dem köra en vända i Ruhrgebiet, Paris eller Rom. De skulle få så mycket skit och tutande att de nog skulle lära sig att man inte kör i mittfilen OM man inte kör om någon i högerfilen.

Så jag ber er (nästan på knän): håll er till reglerna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback