Jul och Nyår

Nu börjar snart julveckan med allt som det innebär. Jag är inte speciellt förtjust i tanken på jul och nyår detta år heller. Egentligen tycker jag att jul är en fin högtid. Jag gillar det stämningsfulla i det hela. Jag tycker om att gå i kyrkan på julafton och sjunga ut all glädje och glömma all sorg. Sen njuta av familjen och äta gott. Julklappsutdelningen är ju också en höjdpunkt. Att läsa julklappsrim, skratta och se andras glädje över det man har hittat till dem. Även att handla julklappar är roligt. Ibland har man redan spanat in något man vet att t.ex. pappa blir glad över. Ibland måste man gå igenom affär efter affär tills man hittar den perfekta gåvan. Eller förberedelserna i form av att baka pepparkakor, lussekattar och annat gott. Eller att göra julgodis som man kan sitta och njuta av när man läser sin julklappsbok i var sitt hörn av soffan. Och julfesterna från jobb och vänner. Eller att gå på en sådan där riktigt mysig julmarknad, stanna till och dricka lite varm, väldoftande glögg. Men julen har tappat sin charm för mig. Mina planer för detta år har ändrats och nu försöker man få ihop en fin jul trots allt.
 
Jag skulle vilja vara tillsammans med mina nära och kära och bara njuta av julledighet och se fram emot nyårsafton. Man vill ju även fira nyår med någon eller några man verkligen trivs med och gillar. Man vill välkommna det nya året och avsluta det gamla med ett leende. Speciellt när det förgångna året kanske inte alltid varit som tänkt, är det skönt att kunna avsluta det i angenämt sällskap, utan att behöva fejka och vara så där låtsasglad bara för att det är nyårsafton. Det behöver inte vara något pretentiöst med en massa champagne och dyra fester. Det räcker att ha ett tomtebloss i ena och kanske ett glas sprudlande i andra handen. Men det rätta sällskapet är viktigt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback