Follow up!

Jättekul att jag fick några att tänka ett varv till med gårdagens inlägg. Det är viktigt att diskutera och få en annan synvinkel på saker och ting. En reaktion var: Ja, det har jag ju aldrig tänkt på. Jag är ju född in i detta system. Livsfarligt!! Det är väl så diktaturer har kunnat överleva i så många år. Ännu idag får man höra i gamla Östtyskland att vi ju hade det bra i DDR - vi hade ett jobb och en bostad. Men friheten då? Är den inte viktig? Är det inte viktigt att man uppnår de mål man har satt? Vill man verkligen att staten bestämmer om jag nu ska bli elektriker eller bonde? Vill man att staten bestämmer var man ska bo? Vill man vänta 15 år för att få sin Wartburg? Ska vi hoppa från klippan som lemmingar bara för att staten säger det?
 
Det finns även aspekter som är bra i Sverige. Men allt jag kommer på på rak arm är väl mest att man har en annan livskänsla här än t.ex. i övriga Europa. Livet är enklare och inte fullt så "snabbt" här. Man har tid att slappa. Det är sällan att man möter armbågar i jobbet, som ju är väldigt vanligt i t.ex. Tyskland - där alla strävar efter att bli bättre än kollegan. Frågan är om man inte behöver sträva efter lite mer ibland? I Sverige kan man fortfarande jobba sig upp och bli något, man måste inte ha gått en lång utbildning. Alla får chansen att läsa på universitet, om de nu är sugna på det. Ja, Sverige ger en individ alla chanser, för att sen bli avundsjuk på de som tar dem? ;) Ursäkta, kunde inte låta bli!
Vad mer? Jo, kulinariskt är Sverige ett underbart land. Om man utgår från vår husmanskost och bortser från hur man gör pizza i detta land. Skulle gärna skicka alla pizzabagarna på kurs i Italien - eller varför inte Amerika - för att lära sig konsten att göra en ordentlig pizza. På tal om Amerika... varför är Sverige så fokuserad på Amerika? Ja, där händer det en massa och visst är USA en världsmakt, men det är bara en liten liten del på världskartan. Vad som händer i Europa är faktiskt lite viktigare om man tänker på EU och konsekvenser och möjligheter för Sverige.
 
Jag vill avsluta med att säga att jag verkligen gillar Sverige och är stolt över att få vara svensk, så länge de inte vinner över Tyskland i fotbollen... 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback