Löften och liv

Tillbaka på kontoret efter en väldigt lång tid. Tillbaka på heltid. Ute är det mörkt och jag sitter här inne vid datorn med min adventsljusstake i fönstret, tekoppen ryker och sprider en kryddig doft... lite mysigt att vara tillbaka!

Känns bra att kunna vara det, men när jag kommer hem från en sådan heldag mår jag ärligt talat inte bra och om nätterna kommer smärtan och till och med lite feber tillbaka. Men kroppen behövs nog tränas upp lite, så jag kör på.

Känner mig som en gammal tant som precis orkar uppför trappan till lägenheten, kelar lite med katten, tar en tupplur på en timme och sen fixar lite käk och lägger sig i soffan och stickar vidare på tubhalsduken som nu i alla fall kan klassas som pulsvärmare och samtidigt tittar på Sveriges Mästerkock. Gillar att titta på det och småhetsa på twitter över de som är med. Jag hade säkert fixat det lika bra som dem, men nu är jag ju verkligen ingen tävlingsmänniska. Jag låter ju hellre andra vinna och glädjer mig över deras framgång. Klart man blir glad när man vinner någon gång på Quizkampen och man kan visa att man kan något, men oftast tycker jag spelet i sig är roligare än vinsten. Andra däremot är ju sjukt tävlingsinriktade och blir ju förbannade när de inte vinner. Fast jag skulle hemskt gärna vilja vinna på Triss (mer än 30 kr gånger 1...) eller ännu bättre: vinna i livets lotteri. Någon gång borde jag väl kunna ha så mycket tur och vinna någons hjärta? Och då menar jag inte en kortvarig romans eller attraktion, nej - något beståndigt. Något som håller.

Men jag har ju inte denna tur, så jag får leta efter andra alternativ. Istället för att bara stänga dörren till garderoben och försöka glömma berget med ouppklarade saker tänker jag städa upp i garderoben och kasta bort allt som tynger och ligger och skräpar. Så gör ju andra också, så varför inte jag. En liten vårrensning är nog inte fel.

Igår kom jag att tänka på en massa. Tänk om man visste om att man bara hade typ 6 månader kvar att leva. Vad skulle jag då göra med min tid? När man tänker så, rensar man faktiskt ut i huvudet som man skulle göra med garderoben. Allt köpegods som man har i lägenheten är inte viktigt. Viktigt är det att njuta av situationer, uppleva och uppfylla drömmar och önskemål. Det är mjuka värden som spelar roll. Om jag skulle få ett sådant besked skulle jag inte gräva ner mig och vara ledsen. Jag skulle njuta av tiden jag har med hela min själ. Och precis så vill jag leva nu. Jag vill njuta av situationer och uppleva dem fullt ut, istället för att överdramatisera, vara rädd för framtiden och på så sätt låsa ut mig från att må bra, glädjas och ja: leva fullt ut. Så detta är mitt nyårslöfte. Leva och njuta så bra det går.


Kommentarer
Sebastian säger:

Härlig läsning!!

Svar: Tack!! :)
Zo_fee

2013-01-09 | 16:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback