Kultur

Idag var det dags för lite kultur - lite kul för hjärnan helt enkelt. Åkte till Malmöhus med en väninna för att se museet och slottet.
 
Jag gillar att gå på museum, försvinna i en helt annan värld och sen dyka upp i nutiden, aka museumsshoppen... Vi lånade en audioguide som vi svishade över RFID-plattor som hängde lite varstans i slottet. Spännande att lyssna på vad som pågick i de olika rummen och även bra att lyssna på när man går igenom utställningarna om t.ex. 20 talets mode. Men tyvärr är museet väldigt konstigt uppbyggt. Det är ett makalöst virrvarr av olika tider och utställningar. Jag hade önskat mig en tur genom seklen, genom historien och sen kanske en del där det bara finns utställningar, som man kan se i lugn o ro. Men nu var det lite huller om buller, men ändå fick man ett bra intryck av vad som hänt i Malmöhus genom tiderna. Kanske jag är lite bortskämd av hur de fixar till sina slott och museer i England. Där är det en riktig upplevelse att gå igenom ett slott. Man kan nästan höra vad som hände i de olika rummen - ja, man går på någon slags tidsmaskin när man går in i ett engelskt museum. Men jag har ej gett upp hoppet än och jag tänker ta en tur genom så många museer som möjligt detta år. Har försummat den delen ordentligt de sista två åren. Så nu är det dags. Om någon vill hänga på är det bara att säga till. Jag agerar även gärna som guide, om jag nu redan varit någonstans ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback