Matlagning

Vet ni vad jag tycker är väldigt väldigt skönt? Att jag får en massa positiva reaktioner på det där med socker. Tydligen var det dags att framhäva sockret. Ge socker en renässans - ja "pånyttfödelse" passar väl utmärkt i detta sammanhang.
Det är väl rätt så naturligt att folk är trötta på dietvansinnet. Trötta på att hela tiden berätta för andra att de bara ätit sallad och att de bara åt lite lite lite godis på lördagen framför TV:n. Varför skämms man så om man njuter lite? Blir det inte ännu mera fel och ännu mera lockande om man inte 'får'? Blir inte riktig mat dubbelt så god med riktig grädde? Varför ska man hålla på med diet creme fraiche som bara skär sig och aldrig blir slät och fin och krämig som riktig creme fraiche? Är det inte bättre om vi äter riktig mat. Blir mätta och glada och får uppleva en smakupplevelse istället för att efter maten bli sugen på något som vi inte fick med i middagen? Gör middagen till en upplevelse. Upptäck smaker! Upptäck harmonin i olika smaknyanser! Njut utan att skämmas. Naturligtvis är allt som görs för mycket, som överdrivs, inte bra. Det vet jag också. Men man kan väl försöka att njuta av det man kan och låta kroppen säga vad den tycker om smaken och lyssna på vad den kräver.
 
Ikväll ska jag fixa lite extra krämig potatisgratäng med lövbiff, sallad, sås, rödkål och till efterrätt blir det tartufo. Ja, allt detta för mig själv (och katten som ser fram emot en väldigt rare bit lövbiff) - det är en del av njutningen. Laga maten, se fram emot resultatet och sen bara njuta av hur gott det blev.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback