Alaaf!

DREIMOL BONN ALAAF! ALAAF! ALAAF! ALAAF!! 
Alaaf ihr Jecken en een jecke wiever fastelovend!!
 
Ja, som ni ej har förstått om ni inte kan tyska eller kölsch (dialekten från Köln) så är det Wiever Fastelovend idag. Kvinnornas dag i den tyska karnevalen. Idag är det vår dag. Vi bestämmer. Rådhusen stormas och kvinnorna tar över makten.
 
Rådhuset i Bonn...
 
Vi klipper av männens slipsar på kontoren och får en kyss i utbyte - så det gäller att välja rätt man...!
Idag är inget som det brukar vara i Rhendalen. I Bonn, Köln, Düsseldorf är allt huller om buller. Affärerna är stängda, på kontoren är folk utklädda till allt från Zorro till en Gräsmatta och fatölen flyter in i Kölsch (eller Alt... om man nu är i Düsseldorf) -glasen, snapsen tas in och man käkar Mettbrötchen mit Zwiebeln (rått hackat kött med lök på en bulle - fantastiskt gott - saknar det ibland), man vickar med höfter, man kramas, man kysser vem som helst. Ja, livet leker i den tyska karnevalen. Man börjar vid 11 på morgonen och slutar på onsdag - då är det Aschermittwoch och då börjar fastetiden. På måndag (Rosenmontag) går de flesta karnevalstågen, där stora festvagnar (oftast med politiska budskap och med mycket humor) kör genom gatorna och kastar Kamelle (karameller,godis) på de som står och tittar på tåget. Ja, de flesta älskar karnevalen... :) och vad lyssnar man på?
Detta:
 
 
Ja, jag är inte speciellt glad över att sitta här i Lund idag, när det är världens fest i Bonn. Men jag önskar alla mina tjejer och grabbar hemma i Tyskland en underbar dag och jag inväntar spänt alla roliga historier (för såklart händer det mycket när alkoholen och kyssarna flödar... Ibland vet man ju inte ens vem det är man kysser - alla är ju utklädda. Så ibland kan det hända att man vaknar nästa morgon, går till kontoret och vips kommer man ihåg att man hånglat med chefen kvällen innan... pinsamt värre.....!
Lite smått och gott från min forna karnevalstid:
 
Nora, Zink, jag
 
Håkan och jag
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback