Chokladvariationer

Blev inspirerad av receptet på tre sorters tryfflar i bloggen Cookies n dreams. Så Catwoman ställde sig i köket och började med att fixa Glöggtryffel och sen blev det kardemumma-kanel tryffel och jag avslutade med att rulla några rosa och gröna marsipan bollar som jag doppade i choklad. Mums!
 
 
Recept jag snodde på Cookies n dreams:
 
Glöggtryffel ca 20 st:
3/4 dl grädde
2 msk muscovadosocker
1/2 dl glögg
175 g mörk choklad (70%)
25 g smör
 
kakao
 
Koka upp grädde, glögg samt socker och hacka din choklad. Rör ner chokladen i den varma grädd och glöggblandningen och tillsätt därefter smöret. Häll upp smeten i en skål och låt svalna över natten, ställ därefter kallt i kylskåpet en stund så att du lättare kan forma tryffeln till bollar. Rulla tryfflarna i kakao och förvara därefter i kylen.
 
******
Nu måste tryffelkrämen stå kallt över natt och imorgon kan jag rulla dem i kakao och pepparkakor. Ser fram emot att testa slutresultatet. har ju än så länge bara mumsat i mig krämen...
 
 
Ja efter chokladbollarna blev det ju lite choklad över... vad gör man? Jo, om man är Catwoman slice:ar man upp en banan och doppar den i chokladen - gör chokladfondue helt enkelt. Åh vad gott det var! Nu mår jag tyvärr inte lika bra - lite mycket choklad och sött. Kanske borde avsluta kvällen med ett par ostbågar för att jämna till smakerna i munnen? Tips till er som tänkte fixa lite julgodis så som jag - ät inte krämen och ät inte chokladen. Det blir ni kanske glada av i någon minut, men efteråt önskar ni att ni inte hade gjort det!
 
Lycka till med julgodiset!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback